مقاله

معدن چیست؟ و انواع آن

معدن چیست؟

معدن مکانی است که درون خود میزان قابل توجهی از فلزات و سنگ‌های دارای ارزش را انباشته کرده است. به عبارت دیگر یک معدن محلی برای اکتشاف مواد داخل سنگ است که اجتماع یا پراکندگی دارد. بهره‌برداری از معادن با توجه به صرفه اقتصادی، حجم سرمایه‌گذاری، تعداد نیروی کار تخصیص یافته، انرژیِ صرف شده و انتقال مواد متفاوت خواهد بود. 

این نوع مکان‌ها انواع مختلفی دارند که مهم‌ترین آن‌ها معادن روباز و معادن زیرسطحی هستند؛ البته هریک از آن‌ها زیرمجموعه‌های مختلفی دارند. انسان‌ها نخستین معادن را حدود چند هزار سال پیش کشف کردند که سنگ چخماق اولین اکتشاف بود. البته امروزه با رشد تکنولوژی و علوم مختلف، معادن قلب تپنده اقتصاد در سراسر دنیا محسوب می‌شوند.

تاریخچه معدن

یافتن معادن یکی از قدیمی‌ترین اکتشافاتی بوده که بشر اولیه انجام داده است. می‌توان از طلا، کانی، مس و قیر طبیعی به عنوان نخستین معادن اکتشافی نام برد. اولین معادن به شکل روباز بوده است؛ سپس برای استخراج مواد درون زمین تا اعماق ۱۵ الی۲۰ متری حفاری انجام شد.

ابزارهای اولیه که برای حفاری توسط بشر مورد استفاده قرار گرفت، کلنگ‌های ساخته شده از سنگ‌های آتش زنه بودند. بر اساس اطلاعات، اولین اکتشافات معدنی را مصریان باستان برای استخراج فیروزه انجام دادند. البته تحقیقات عنوان می‌کنند که حدود هزاران سال قبل از میلاد، بابری‌ها نقره استخراج می‌کردند و به عنوان واحد پولی به کار می‌گرفتند. 

اهمیت وجود معادن

معادن زیرزمینی به دلیل دارا بودن پوشش‌های ارزشمند و سنگ‌های قیمتی نقش مهمی در اقتصاد جهانی دارند. این مورد را می‌توان به عنوان یک عامل مهم در ثروت هر کشور شناخت. یکی از مهم‌ترین دلایل وجود معادن، حضور در اقتصاد جهانی است. 

موارد زیر از دیگر دلایل اهمیت بالای این مناطق است:

  • استخراج مواد از معادن می‌تواند، اشتغال‌زایی کرده و منبع درآمد میلیون‌ها نفر باشد.
  • وجود معادن برای ایجاد بازارهای سرمایه‌ای، کالا و خدمات مختلف اهمیت زیادی دارد. 
  • افزایش ارزش‌ مشترک زیست‌محیطی در جهان در کنار ارزش‌های اجتماعی و فرهنگی نیز یکی از دلایل اهمیت وجود معادن است.
  • برخوردای از معادن مختلف، می‌تواند در کنترل بحران‌های مالی نقشی پررنگ داشته باشند.

انواع معدن

انواع معدن

همان‌گونه که می‌دانید، معادن را براساس پارامترهای مختلفی نظیر نوع ماده انبار شده، موقعیت قرارگیری در زمین و این‌گونه موارد دسته‌بندی می‌کنند. به شکل کلی همه معادن را می‌توان به دو دسته اصلی معادن سطحی و زیرسطحی کرد. ساختار تمامی معدن‌ها به صورت زیر هستند:

  • لودی: در علم زمین‌شناسی، لود رسوبات سنگ معدن فلزی هستند که یک شکاف سنگی یا رگه‌ای از سنگ درون آن قرار دارد. این شکاف یک لایه است، که در بین سنگ رسوب کرده باشد.
  • رگه‌ای: در علوم معدنی، رگه ورقه‌های متمایزی هستند که از کانی‌های متبلور درون یک سنگ باشند. این مورد زمانی به‌وجود می‌آیند که مواد معدنی، توسط آب حمل شده و در داخل توده سنگ رسوب کرده باشد. این جریان محلول به‌دلیل گردش هیدروترمال است.
  • درزی: زغال‌سنگ به دلیل برخورداری از انرژی، بسیار ارزشمند است و در دسته درزی قرار داده می‌شود. در سال‌های گذشته از این سنگ برای تولید الکتریسیته و کاربردهای گوناگون استفاده می‌شد. 
  • صخره‌ای: از این نوع معدن، می‌توان به صخره‌های کوارتزی اشاره کرد. ماده معدنی کوارتز یکی از فراوان‌ترین کانی‌ها در پوسته زمین است. البته در اغلب این معادن، رگه‌هایی از طلا نیز یافت می‌شود. این نوع سنگ معمولا در نواحی کم عمق و اکسید شده مشاهده می‌شوند.
  • پلاسری: کانسار یا در علوم زمین‌شناسی پلاسر، تجمع کانی‌های ارزشمند است که با فرآیندهای رسوبی تشکیل ‌شده باشد. نام این معدن به معنای شن آبرفتی است. این نوع معادن منابع غنی طلا نیز هستند.

استخراج از معادن 

معادن از لحاظ شیوه بهره‌برداری و استخراج با یکدیگر متفاوت هستند و در دو نوع سطحی و زیرزمینی وجود دارند. برای هرکدام از آن‌ها از تکنیک‌های استخراج مختلفی استفاده می‌شود.  درکل از چهار شیوه اصلی برای استخراج از معادن سطحی استفاده می‌شود. این شیوه‌ها استخراج روباز، استخراج سنگ، استخراج رگه‌ای و برداشتن قله کوه را شامل شده است. ولی برای استخراج از معادن زیرزمینی نیاز به تکنیک‌های متفاوت‌تری وجود دارد.

رایج‌ترین شیوه‌های برداشت از این نوع معادن مواردی مانند افقی، شیب‌دار، استخراج عمودی و استخراج انباره‌ای است. البته دیواره طولانی، استخراج اتاق و ستون ، سنگ سخت، استخراج گمانه‌ای نیز از دیگر تکنیک‌های استخراج، عنوان می‌شوند. هریک از موارد عنوان شده، به تجهیزات، دانش و نیروهای مجرب نیاز دارد و موقعیت‌های خاص خود را دارند.

دستگاه‌های حفاری معدن

دستگاه های حفاری معدن

در زمان استخراج از معادن، دریل‌های حفاری یکی از مرسوم‌ترینِ وسایل است. چرا که این نوع تجهیزات مناسب‌ترین وسایل برای اکتشاف و کارهای درون زیر زمین هستند. استخراج از یک معدن زیرزمینی صرفا در حالتی امکان‌پذیر است که مواد معدنی بیش از حد عمق نداشته باشند.

این نوع دستگاه‌ها معمولا سبک و قابل ‌حمل هستند. بیشترین کاربرد این دستگاه برای چالزنی و حفاری ‌معادن سنگ‌ است. دستگاه‌های استفاده شده برای حفاری در معادن، با توجه به نوع معدن متفاوت است. ولی تجهیزات زیر برای استخراج از اغلب معادن کاربرد دارند:

  • انواع مته 
  • دکل حفاری 
  • بیل مکانیکی 
  • لودر
  • کامیون‌های دامپتراک
  • لرزه‌نگار 
  • تجهیزات انفجاری 
  • بلودوزر
  • گریدر
  • سنگ شکن‌
  • غلتک‌

حفاری با طهران راهساز یدک

شرکت طهران راهساز یدک از گذشته تا کنون با نام تجاری طهران کوماتسو در حال فعالیت است. این شرکت در حوزه واردات و عرضه قطعات یدکی ماشین‌آلات سنگین، راه‌سازی و معدنی با برندهای مختلف و معتبر حضور دارد. 

کوماتسو، کاترپیلار، هیوندای، هیتاچی، ولوو، کیس و زوملاین از جمله ماشین‌آلاتی هستند که لوازم یدکی آن‌ها توسط طهران راه‌ساز یدک ارائه می‌شود. در همین راستا این شرکت با اشخاص حقیقی، حقوقی، سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف همکاری می‌کند. شما به عنوان یک شرکت دارای معدن یا صاحب شرکت حفاری، می‌توانید همه قطعات یدکی مورد نیاز دستگاه‌های خود به ویژه لوازم یدکی کوماتسو را از ما بخواهید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تمامی لوازم و قطعات یدکی موجود در مجموعه و استعلام قیمت با شماره‌های 02166608244 و 02166685516 تماس بگیرید.

سخن نهایی

معدن ناحیه‌ای از زمین است که در آن انواع فلز و سنگ‌ انباشته شده است. این مناطق را براساس عوامل مختلفی دسته‌بندی می‌کنند. برای استخراج مواد مورد نیاز روش‌های مختلفی وجود دارد تا بشر بتواند هرآنچه که نیاز است را از دل آن بیرون بکشد.

همان‌گونه که در بالا نیز اشاره شد، معادن به دو دسته کلی سطحی و زیرسطحی تقسیم می‌شوند. هریک از آن‌ها زیرمجموعه‌های متفاوت و شیوه‌های حفاری مختلفی دارند. چراکه معادن طبیعی نقش مهمی در اقتصاد، ایجاد سرمایه‌گذاری، اشتغال‌زایی و ارتباطات جهانی ایفا می‌کنند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *